Typowy kabriolet to dla dość wielu z nas auto z materiałowym dachem i z elastycznym tylnym okienkiem wykonanym z tworzywa sztucznego. Tego typu wyobrażenia dominują, jeśli chodzi o samochody tego typu, bo auta ze składanym sztywnym dachem są zazwyczaj dość drogą opcją. Realia te się rzecz jasna zmieniają, bo dachy z twardych metalowych elementów są takimi które korodują, jeśli się o takowe nie dba, a te wykonane z materiału trzeba impregnować po to by te nie pleśniały. Elastyczne okienko z tworzywa to też element o który trzeba dbać, bo pod wpływem środków chemicznych takie okienko zaczyna robić się żółte i nie przeźroczyste.

Najistotniejszym mankamentem typowego kabrioletu jest jednak to, że po pewnym przebiegu jego nadwozie zaczyna tracić sztywność i dlatego każdy rodzaj dachu po pewnym czasie trzeba regulować i to co sezon lub co dwa. Mowa tu dokładnie o tym, że konstrukcja auta po przejechaniu stu tysięcy kilometrów nie ma już tej samej sztywności co w momencie kupna. Wady tego typu są typowymi dla kabrioletów różnego rodzaju. Bardziej trwałymi są jedynie auta, które mają materiałowy dach odsuwany do tyłu ręcznie lub mechanicznie, czyli coś takiego jak wielki materiałowy szyberdach. Konstrukcje tego typu mają standardowe drzwi i konstrukcje wokół drzwi, tylko blachę na dachu zastąpił zsuwany materiał, a brzegi takowego dachu to nadal stalowe profile.

Takie samochody nie są aż tak pociągającymi jak kabriolety, w których przypadku drzwi mają szyby bez ramek. Mowa tu dokładnie o tym, że zwiększona ilość elementów wykonanych ze stali wpływa na atrakcyjność danego samochodu, który można uznać za kabriolet, ale konstrukcje z wielkim mechanicznym, materiałowym szyberdachem to nie dla każdego kabriolet, bo takie auta nie są aż tak urodziwe co kabriolet z wielkim kufrem i z dachem twardym, który w całości chowa się do bagażnika. Moda na takie auta zaczęła się od Mercedesa SLK i trwa do dziś.

Powstają nawet krótkie kompakty z tego typu dachem, których tylny zwis nieco wydłużono, ale taki zmodyfikowany kompakt nie dla każdego jest atrakcyjnym kabrioletem. Wielu woli kabriolety na bazie auta typu coupe, bo taki typ nadwozia zdecydowanie najlepiej wygląda z rozkładanym twardym dachem i to nawet wtedy gdy ma jedynie dwa miejsca siedzące.